Söndagen den 7 september hålls ett nytt modeevent i Stockholm, CIRCULAR FASHION – SHOW & TALK 2014, på temat mode, hållbarhet och cirkulär ekonomi. Ursprungligen skulle eventet ha genomförts lördagen den 30 augusti, men det blev framflyttat till söndagen den 7 september på grund av flera demonstrationer och förväntade oroligheter i Stockholms city just denna lördag (den 30:e augusti). Istället hålls nu eventet på söndag den 7 september (kl. 13 – 17). Platsen är fortfarande Brunkebergstorg i centrala Stockholm och vi har behållit hela programmet intakt, förutom ett fåtal ersättare i panelerna. Eventet bjuder på en större modevisning och två paneldebatter – allt med fokus på hållbarhet och cirkulära strategier inom modevärlden.

En arkitekonisk skapelse på Brunkebergstorg i Stockholm för eventet “Brunkebergstorg 2014”. Foto: Guringo AB
Bakgrund
Modebranschen genomgår idag stora förändringar på hållbarhetsområdet, tack vare en ökad medvetenheten men också i form av nya affärsmodeller, åtgärder och projekt. Alltfler modeföretag arbetar idag med olika hållbarhetsstrategier och har tagit olika initiativ för att minska sin totala miljöpåverkan genom hela produktions- och distributionsledet, från råvara till färdig produkt. Samtidigt är ‘cirkulär ekonomi’ ett koncept som blivit alltmer uppmärksammat på senare år, både i Sverige och internationellt. Så sent som i somras togs viktiga beslut på EU-nivå för att ställa om Europa mot en mer cirkulär ekonomi, vilket kommer att beröra alla EU’s medlemsstater.
Idén till modeeventet föddes i juni av Johan Sidenmark, ordförande i det tvärsektoriella nätverket Cradle Net. Cradle Net hade fått mandat av Guringo AB att genomföra olika events på temat hållbarhet på Brunkebergstorg inom ramen för konst- och evenemangsprojektet Brunkebergstorg 2014 denna sommar. Johan vände sig därefter till Anna Brismar (Green Strategy) och Mia Tapio (Houdini och Eternal Mindset) med förfrågan om vi var intresserade av att genomföra ett “hållbart mode”-event på Brunkebergstorg i augusti. Eventet kom sedan att vidareutvecklas till ett större modeevent, omfattande både en modeshow och två paneldebatter, allt på temat mode, hållbarhet och cirkulära strategier. (Anna Brismar adderade aspekten cirkulära strategier, samt myntade konceptet “circular fashion” (sv. cirkulärt mode) och eventets titel “CIRCULAR FASHION – SHOW & TALK”.) Projektledare och huvudansvarig för eventet blev Anna Brismar (Green Strategy), medan Cradle Net stod bakom eventet som beställare och initiativtagare. Green Strategy och Cradle Net fungerade tillsammans som eventets huvudvärdar.
Det första projektmötet hölls den 28 juni och därefter tog projektarbetet fart. Allt arbete skedde under sommaren och Green Strategy (Anna Brismar) stod för merparten av detta. Bland annat utvecklade Anna Brismar eventets struktur och innehåll, koordinerade och kommunicerade med inblandade aktörer, genomförde en stor del av marknadsföringen (inklusive sociala media), designade och utvecklade den officiella hemsidan, designade tryckmaterialet tillsammans med Maria Sånge (Sånge Design), samt myntade konceptet “goodies on demand” och genomförde “goodies on demand”-modellen praktiskt. Green Strategy är även huvudansvarig för hela eventet under eventdagen.
Sponsorerer
Allt arbete inför eventet genomfördes pro bono och baserades på ideella insatser, bland annat tack vare fantastiska sponsorer. Dessa sponsorer är MIKAs modellagentur, Björn Axén Academy (hårstylister), MAKEUP ACADEMY (makeupartister), Maria Åkerberg / DERMANORD (ekologisk makeup och hårstylingprodukter), Scandic Hotell Sergel Plaza (förvaringsrum och stylingrum), Rikstvätt’s CWS-boco (röda mattor till catwalken), tryckeriet Repro 8 (tryckmaterial), SÅNGE DESIGN (illustration och grafisk formgivning av tryckmaterialet), DJ’n Johanna “ChocoChili” Wickström (musiken under eventet), Karolina Norstedt (huvudansvarig makeupartist för modeshowen) och modestylisten Carolina Henning (Private Shopper som försett oss med showroom och stöd inför modeshowen). Vi har även fått äppeldryck sponsrad av Brunneby musteri till alla modeller och stylister. Varmt tack till er alla!
Modeshowen
Modeshowen består av både kända och nya modemärken, som presenteras av konferenciern Ann-Sofie Bergort och till musik av DJ’n Johanna “ChocoChili” Wickström. Syftet med modeshowen är att presentera, och konkret visa på, olika former av mer hållbart mode utifrån ett cirkulärt perspektiv. Ytterst vill modeshowen även inspirera konsumenter till nya beteenden och uppmuntra modebranschens företag att utveckla och förverkliga sina hållbarhetsstrategier. Ett tiotal modemärken medverkar i showen, bl.a. Filippa K, Globe Hope, Kerber, MARiKRiNA, Matilda Wendelboe, Nerdy By Nerds, Nudie Jeans, Restructional Clothing och Stormie Poodle.
Paneldebatterna
Under eventet hålls två olika paneldebatter, på ämnet “framsteg, möjligheter och utmaningar inom modebranschen på hållbarhetsområdet och utifrån ett cirkulärt perspektiv”. Medverkande är representanter från olika delar av både modebranschen och hållbarhetssektorn i Sverige, dvs. modeföretag, hållbarhetsexperter, entreprenörer, modebloggare mfl. För en full presentation av panelerna, se eventets officiella hemsida eller bild nedan. Moderator för båda panelerna är Rebecka Carlsson från Futerra och HOUSE OF REASON.
Övrigt
Restaurang Elefanten, som ligger på Brunkebergstorg, håller öppet på söndag mellan kl. 13 och 17, med servering av mat och dryck. Under fontänen Kotten (skapad av Guringo AB) finner du Agnes Nissens SwapShop. “Ta med dig fem plagg och byt till dig fem nya, mot en växlingsavgift på 100 kr”, hälsar Agnes! (SwapShop är det första offentliga swapping-initiativet i Sverige.)
Konst- och evenemangsprojektet Brunkebergstorg2014 pågår mellan juli och september på Brunkebergstorg, med det högre syftet att uppmuntra till ett mer hållbart Stockholm.
För mer information om CFST 2014-eventet, se den officiella hemsidan och Facebook-eventsida.
Varmt välkommen på söndag den 7 september. Vi ser fram emot sol, mycket folk och hög stämning!
PS. Eventet är öppet för alla, med fri entré!
//Anna Brismar, projektledare för CFST 2014