Hållbarhetsfrågor i modebranschen är mer aktuella än någonsin. Även begreppet cirkulär ekonomi är på stark frammarsch både i Sverige och internationellt. För att ge möjlighet till fördjupande samtal och inspirerande diskussioner kring dessa frågor och visa på hur hållbart cirkulärt mode kan se ut i praktiken, samt uppmuntra till nya konsumtionsmönster, lanseras i år ett nytt modeevent i Stockholm.
Den 30 augusti hålls eventet CIRCULAR FASHION – SHOW & TALK 2014 (CFST 2014), ett modeevent med fokus på just hållbara och cirkulära strategier för modevärlden. Eventet genomförs av Green Strategy tillsammans med Cradle Net (ordförande Johan Sidenmark), Eternal Mindset (Mia Tapio) och Siv Strömbäck (projektledare för ett mindre hållbart mode-event i våras). Cradle Net är ett tvärsektoriellt nätverk med syfte att sprida idéerna bakom cirkulär ekonomi och visa hur de kan tillämpas i praktiken. Initiativtagare till eventet CFST 2014 är Cradle Net. För projektledning och konceptutveckling står Green Strategy (konsulten Anna Brismar).
Modeeventet består av en större modeshow och två paneldebatter på temat hållbarhet och cirkulära strategier. Under paneldebatterna får vi lyssna till tio representanter från svenska mode- och textilbranschen berätta om sin syn på mode utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Några av de mer välkända panellisterna är Elin Larsson (hållbarhetsansvarig, Filippa K), Emma Enebog (Myrorna) och Sanna Due Sjöström (Nordiska Ministerrådet). Grundare av yngre visionära företag såsom Nerdy By Nerds, Uniforms for the Dedicated och Stormie Poodle deltar också, liksom modebloggare från Rodeo.net. Moderatorer för panelerna är Belinda Hellberg (Supermiljöbloggen) och Rebecka Carlsson (Futerra).
Modeshowen omfattar både kända och nya modemärken, samt andra modeaktörer, som arbetar med hållbarhet i fokus. Exempel på några av de medverkande modemärkena är: AETHER, Filippa K, Kerber, MATILDA WENDELBOE, Nerdy By Nerds, Restructional Clothing och Uniforms for the Dedicated. Även aktörer som erbjuder mode på alternativa sätt finns representerade, dvs Lånegarderoben och Swappis. Alla medverkande företag presenteras utifrån deras sätt att arbeta cirkulärt och hållbart, baserat på Green Strategy’s definition av cirkulärt mode (se gärna denna artikel). Konferencier för modeshowen är Ann-Sofie Bergort (konsult inom re/up-cycling).
Green Strategy har tidigare identifierat olika former av mer hållbart mode. Med ett cirkulärt synsätt kan man nu urskilja följande former av cirkulärt hållbart mode:
- Green & Clean, dvs produkter av rena miljövänliga material (icke toxiska) som tillverkats med hänsyn till miljön genom hela produktions- och distributionskedjan (från textilfiberproduktion, tygtillverkning och övrig materialtillverkning till slutprodukt);
- Hiqh quality & timeless design, dvs produkter som tillverkats i tidlös design och med hög kvalitet, och som därmed kan cirkulera länge i samhället (“high longevity” and “high durability”);
- Rent/lease, dvs produkter som hyrs ut under en viss tid under varierande förutsättningar/villkor, vilket därmed ökar produktens livslängd;
- Swap, dvs produkter som erhålls i utbyte mot någon annan produkt, vilket innebär att samma produkt kan få nytt värde och förlängd livslängd genom att byta ägare;
- Second hand och vintage, dvs produkter som fått nytt liv genom att byta ägare (vintage är som regel äldre och av högre kvalitet);
- Remake/Redesign/Upcyling, dvs begagnade produkter som får nytt liv genom att göras om till något nytt. Upcycling innebär att materialet dessutom får ett högre ekonomiskt värde, t ex ett örngott som blir en barnklänning.
- Även On Demand, dvs produkter som tillverkas på beställning, skulle kunna ingå i begreppet “cirkulärt mode”. Inom cirkulär ekonomi talas dock än så länge framförallt om “access on demand” snarare än “purchase on demand”.
Circular fashion (sv. cirkulärt mode) är ett nytt begrepp som troligen lanserades första gången offentligt av H&M’s Felix Ockborn under Almedalsveckan i somras (juni 2014). Ovetandes om detta myntades begreppet även samma vecka av Green Strategy under ett tidigt planeringsmöte av CFST 2014 eventet. Uppenbarligen var tiden inne för dessa nya tankar kring hållbart mode och cirkulär ekonomi.
CFST 2014 blir det sista i raden av många modeevents som fyller augusti månad i Stockholm. Andra moderelaterade events som också hålls i augusti är: Stockholm Fashion Week (11 – 17 augusti), SWEDISH FASHION TALENTS (fd Årets Rookies) (11 – 13 augusti), Formex (13 – 16 augusti), Nordic Shoe and Bag Fair (13 – 15 augusti), Fashion Week Stockholm (26 – 28 augusti), samt Preview Fabrics & Accessories (27 – 28 augusti).
CFST 2014 är dock det enda stora svenska modeeventet i år som har hållbarhet i fokus. I framtiden kommer det troligen inte att behövas något separat event på temat hållbarhet, då hållbara och cirkulära ansatser inom modevärlden förhoppningsvis blir norm och inte ett undantag.
Modeeventet är en del av konst- och evenemangsprojektet Brunkebergstorg 2014, som pågår mellan juli och september på Brunkebergstorg i centrala Stockholm och som uppmuntrar till ett mer hållbart Stockholm. Evenemanget är öppet för allmänheten under hela sommaren och omfattar en rad olika events och arrangörer.
Praktisk information (CFST 2014)
Tid: Lördagen den 30 augusti, kl 13-17
Plats: Brunkebergstorg, Stockholm
Program:
Kl. 13.00 – 14.00: DJ live musik + invigning
Kl. 14.00 – 14.30: Paneldebatt 1
Kl. 15.00 – 15.30: Modeshow
Kl. 16.00 – 16.30: Paneldebatt 2
Kl. 16.30 – 17.00: DJ live musik
Eventet är gratis och öppet för alla. För mer information är du varmt välkommen att kontakta oss:
Anna Brismar (projektledare och konceptutvecklare, Green Strategy): anna@greenstrategy.se
Johan Sidenmark (initiativtagare, ordförande i Cradle Net): johan@cradlenet.se
Besök även gärna eventets Facebook-sida. En officiell hemsida för CFS 2014 är under uppbyggnad.

En tidigare paneldebatt på Brunkebergstorg i somras. På samma scen kommer CFST 2014’s panelsamtal att hållas. Foto: Guringo AB

En arkitektonisk skapelse på Brunkebergstorg i Stockholm för eventet Brunkebergstorg 2014. Foto: Guringo AB