DEFINITION AV HÅLLBART MODE
Dr. Anna Brismar har utvecklat följande definition av (mer) hållbart mode:
“Hållbart mode kan definieras som kläder, skor och accessoarer som tillverkas, marknadsförs och används på ett så hållbart sätt som möjligt, med hänsyn till miljömässiga, etiska och socioekonomiska förhållanden. Det handlar om en strävan hos inblandade aktörer att ständigt förbättra alla led av produktionskedjan från design, logistik, råvaruframställning, materialberedning, tillskärning, sömnad, slutdesign, transport och lagring, fram till marknadsföring och försäljning mot slutkund. Ur ett miljöperspektiv bör ambitionen vara att minimera produktionsledets oönskade miljöeffekter och samtidigt effektivisera användningen av naturresurser, genom ökad användning av förnyelsebara energikällor och ökad materialåteranvändning och -återvinning. Ur ett etiskt och socioekonomiskt perspektiv bör alla parter aktivt arbeta för förbättrade arbetsförhållanden och -villkor. Dessutom bör både producenter och konsumenter bidra till och agera för mer hållbara konsumtionsmönster.” (A. Brismar, Green Strategy)
Källa: Definitionen publicerades första gången på www.greenstrategy.se i juni 2014. (Se även här.)
SJU FORMER AV HÅLLBART MODE
Figuren Sju former av hållbart mode utvecklades av Dr. Anna Brismar 2012 som ett sätt att visualisera hur hållbart mode kan ta sig olika uttryck. Sju former av (mer) hållbart mode identifierades, dvs “On Demand & Custom Made”, “Green & Clean”, “High Quality & Timeless Design”, “Fair & Ethical”, “Repair, Redesign & Upcycle”, “Rent, Loan & Swap” and “Secondhand & Vintage”. Idealiskt sett borde varje produkt upplevas genom alla dessa sju former under dess livstid.
“När vi fördjupar oss inom hållbarhetsfrågor i modebranschen inser vi snart att det handlar om olika former av (mer) hållbart mode. Vissa aktörer och individer betonar vikten av att tillverka kläder på ett mer miljövänligt och etiskt försvarbart sätt, medan andra aktörer förespråkar second hand/vintage eller talar om fördelarna med att låna och byta kläder istället för att köpa nytt. Alla olika sätt att producera och konsumera mer miljövänligt och socialt/etiskt hållbart är viktiga pusselbitar för att mode- och klädindustrin ska utvecklas i en mer hållbar riktning. Man kan säga att det idag växer fram en mångfald av olika former av ”mer hållbart mode”.” (A. Brismar, Green Strategy)
Källa: Green Strategy’s hemsida. Första versionen utvecklades våren 2012 och uppdaterades hösten 2016.
DEFINITION AV CIRKULÄRT MODE
Anna Brismar’s intresse för cirkulär ekonomi och hur dess principer kan tillämpas på mode- och klädindustrin tog fäste under 2013, efter en föreläsning av Dame Ellen MacArthur i Stockholm. Under vinter/vår 2014 skrev Anna två artiklar om cirkulära strategier för modebranschen. Senare samma vår, i juni 2014, myntade hon begreppet “cirkulärt mode” under ett projektmöte för eventet CIRCULAR FASHION – SHOW&TALK 2014 (som hon blev projektledare för). Hösten 2016 presenterade hon följande engelska definition av cirkulärt mode:
“Circular fashion can be defined as clothes, shoes or accessories that are designed, sourced, produced and provided with the intention to be used and circulate responsibly and effectively in society for as long as possible in their most valuable form, and hereafter return safely to the biosphere when no longer of use.” (A. Brismar, 2017, circularfashion.com)
Källa: Circularfashion.com
16 PRINCIPER FÖR ETT CIRKULÄRT MODE
Som en del av ramverket “Circular Fashion Framework” har sexton principer för ett mer cirkulärt mode utvecklats.
Principerna är ordnade utifrån ett klädesplaggs typiska livscykel med dess olika faser. De första tretton principerna rör produktionsledet, dvs designprocessen, inköpsprocessen, materialtillverkning och slutproduktion, samt även försäljning och andra tjänster, liksom återavändning, återvinning och eventuell kompostering av överblivet material under produktionen. De sista tre principerna rör användarfasen och vad man här bör tänka på för att göra produktens hela livscykel mer cirkulär. För en mer utförlig beskrivning av respektive princip, se hemsidan circularfashion.com/key-principles.
Källa: De 16 principerna har utvecklats av Anna Brismar, Green Strategy.
INRE OCH YTTRE CIRKLAR
This is a conceptual image illustrating how products, components and materials should ideally circulate in society, firstly in the ”inner circles” (1, 2 and 3) and lastly in the ”outer circles” (4 and 5). In other words:
Products should: (1) initially be used carefully and longterm by the first users; (2) thereafter repaired and maintained to last even longer; (3) thirdly, be shared, redistributed and reused by new users through secondhand, lease, swapping etc; (4) fourthly, be redesigned and remanufactured into new products; and lastly (5) be recycled as materials or components for the generation of new products, or return to the biosphere as nutrients for ecosystems.
Källa: Denna bild publicerades första gången i oktober 2016 som del av denna artikel.
CIRCULARFASHION.COM
The Circularfashion.com website is an online platform launched in 2015 to promote a more circular and sustainable fashion industry on a global scale. The website is developed and maintained by Green Strategy.
“The Circularfashion.com platform aims to spread awareness and promote dialogue around the concept, principles and best practices of circular fashion, and ultimately to encourage advancements at all levels for a more circular and sustainable fashion industry.” (A. Brismar, Circularfashion.com).
The image of the logo has been developed with several connotations, as described in this article. First and foremost, the logo relates to the key principles of circular economy as adopted to the fashion industry through the concept circular fashion.
Source: Please visit our website Circularfashion.com